fe-mail.gr

Fe-mail.gr

 

 

Carl Magnusson / BMW 7 Series Individual

10 Ιανουαρίου 2006 | 11:44 π.μ.

Ο Carl Magnusson, Καναδός με Σουηδικές ρίζες και επί μακρόν Διευθυντής Σχεδίασης του Knoll στη Νέα Υόρκη είναι πραγματικά ένας αυθεντικός σχεδιαστής-ένας καλλιτέχνης της μορφής, ο οποίος καταλαβαίνει τη φύση των αντικειμένων από το σχήμα τους. Η δημιουργική του έξαρση είναι μεταδοτική - «ένας σχεδιαστής δεν σταματά ποτέ» λέει.

Όταν βρίσκεσαι με τον Carl Magnusson , τα αντικείμενα φαίνεται να ζωντανεύουν. Είναι σαν να μιλάνε για τον εαυτό τους, τον τρόπο σύλληψης και σχεδίασης/κατασκευής τους. Κανένα αντικείμενο το οποίο συνήθως περνά απαρατήρητο, ακόμα κι αν πρόκειται ένα πυροσβεστικό κρουνό ή ταχυδρομικό κουτί, τίποτα φαινομενικά τόσο απρόσωπο όσο η υδρορροή ή το περβάζι του παραθύρου, δεν διαφεύγει της προσοχής του Carl Gustav Magnusson και αμέσως δίνει το έναυσμα για μία ενδιαφέρουσα και πνευματώδη συζήτηση.

Συναντηθήκαμε στη μαγευτική, ορεινή κοιλάδα Engadine της Ελβετίας προκειμένου να συζητήσουμε για το άλλο μεγάλο του πάθος. «Είμαι τρελός με τα αυτοκίνητα από την πρώτη ημέρα» ομολογεί ο Carl Magnusson. Από όσο μπορεί να θυμηθεί, ανέκαθεν τα αυτοκίνητα τον εντυπωσίαζαν και τον ενέπνεαν. Όταν ήταν δέκα ετών, ο Carl ζωγράφιζε αυτοκίνητα και 'καταβρόχθιζε' περιοδικά αυτοκινήτου και καταλόγους πωλήσεων πριν αρχίσει να τροποποιεί ή να κόβει και να ράβει το δικό του - «Τα περιοδικά 'φτιαγμένων' και εξατομικευμένων αυτοκινήτων σου έδιναν την άδεια να πειράξεις τα αμαξώματα. Ήταν η διαδικασία του πρωτοτύπου πολύ πριν μάθω την έννοια της λέξης». Σύμφωνα με την οξεία και γνήσια αίσθηση παράδοσης του Carl Magnusson «τα 'φτιαγμένα' και τα άγρια ειδικά τροποποιημένα τετράτροχα εργαλεία είναι η αφανής φολκλορική τέχνη της Αμερικής» που ωστόσο δεν φαίνεται να έχει προσελκύσει ακόμα την προσοχή των εφόρων των μουσείων.

Αργότερα, σαν σχεδιαστής επίπλων, το επαναστατικό πνεύμα της παιδικής του ηλικίας τον οδήγησε στις ίδιες αισθητικές αναζητήσεις με τους στυλίστες αυτοκινήτων, και παράλληλα στο να συλλέγει αυτοκίνητα αντίκες με τα οποία και συμμετέχει σε αγώνες μαζί με τη γυναίκα του Εμμανουέλλα, επίσης διάσημη σχεδιάστρια. Πρόσφατα έλαβε μέρος στον διάσημο και συναρπαστικό αγώνα Mille Miglia από την Brescia μέχρι τη Ρώμη, όπου αγωνίστηκε με άλλους συλλέκτες θρυλικών σπορ αυτοκινήτων. Πώς μπορεί ένας δεδηλωμένος θιασώτης του αυτοκινήτου να σχεδιάζει αντικείμενα που είναι σταθερά και χωρίς κίνηση αντί να δίνει μορφή σε αυτοκίνητα - την απόλυτη έκφραση κινητικότητας; Ο Carl Magnusson απαντά με το ρητό του Andy Warhol ότι δεν πρέπει να κάνεις το πάθος σου επάγγελμα, για να εξακολουθείς να το απολαμβάνεις.

Στην πρώτη βόλτα με τη 'φτιαγμένη' Σειρά 7 από την BMW Individual, το αποκλειστικό τμήμα εξατομίκευσης Individual της εταιρίας, ο Magnusson και η οικογένειά του ταξίδεψαν από τη Ζυρίχη, περνώντας μέσα από ορεινά περάσματα και διασχίζοντας τον Ιταλικό αυτοκινητόδρομο, με τελικό προορισμό την Τοσκάνη. «Αυτό που βιώσαμε κατά τη διάρκεια του ταξιδιού μας με τον δωδεκακύλινδρο κινητήρα ήταν το έξοχο πάντρεμα μορφής και λειτουργικότητας. Ένα πραγματικά πολυτελές αυτοκίνητο με χαρακτηριστικά σπορ μοντέλου». Ο Magnusson θυμάται έντονα την ευελιξία της BMW κατά τους ελιγμούς σε κλειστές στροφές, την ακρίβεια κατευθυντικότητας και την εύκολη και γρήγορη επιτάχυνση, στοιχεία τόσο απαραίτητα όταν ταξιδεύεις μέσα από ορεινούς δρόμους και μικρά χωριά. Σ' αυτό το σκηνικό, προσθέστε την πορεία προς το νότο καθώς και την άνεση και σιγουριά που μεταδίδει ένα ανώτερο αυτοκίνητο στον οδηγό του. Σαν σχεδιαστής βίωνε το αυτοκίνητο σαν ένα μεταβαλλόμενο σχήμα σε συνεχώς εναλλασσόμενα τοπία.

Αν υπήρχε μία βασική Αρχή που να διέπει τη δημιουργική φλόγα του Carl Magnusson , θα ήταν η εξής: σχεδίαση σημαίνει λειτουργία με 'πολιτιστικό περιεχόμενο'. «Δημιουργούμε προϊόντα που είναι πάντα ενσωματωμένα σε ένα πλαίσιο-περιεχόμενο. Η καλή βιομηχανική σχεδίαση έχει τη δική της ιστορία για το ξεκίνημα και την πορεία της, όπως και η παραδοσιακή ποιότητα κατασκευής των αληθινών μαστόρων. Εξάλλου, προϊόντα με ισχυρή ταυτότητα έχουν περισσότερες πιθανότητες να καθιερωθούν στο χώρο της παγκόσμιας αγοράς».

Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του στο Chalmers Institute of Technology στο Gothenberg, της Σουηδίας, ο Magnusson πέρασε τα πρώτα του χρόνια σαν εκκολαπτόμενος σχεδιαστής στο στούντιο των Charles και Ray Eames. Το 1976, ο Magnusson πήγε στο Knoll , Inc . στη Νέα Υόρκη, μία εταιρία κατασκευής επίπλων υψηλής αισθητικής για το σπίτι και το γραφείο, την οποία είχε ιδρύσει επίσης ένα δίδυμο το 1983. Οι Florence και Hans Knoll προσκάλεσαν τους πιο διάσημους αρχιτέκτονες και σχεδιαστές της εποχής τους προκειμένου να δημιουργήσουν προϊόντα για την εταιρία τους, προσελκύοντας 'μορφές' όπως οι Ludwig Mies van der Rohe, Eero Saarinen και Marcel Breuer. Και ο Carl Magnusson δημιούργησε για τους Knoll διάφορα βραβευμένα δικά του σχέδια. Πέραν αυτών, δίνει τακτικά διαλέξεις στην Αμερική και την Ευρώπη και έχει ιδρύσει μία εσωτερική ακαδημία καθώς και το Μουσείο Knoll .

Είναι φανερό ότι η πολυτέλεια έχει μία ξεχωριστή σημασία για κάποιον ο οποίος είναι πολυάσχολος και ταξιδεύει συχνά. «Η σύγχρονη έκφραση αυτής της αντίληψης ενσωματώνει την αίσθηση της ιδιωτικότητας, της άνεσης και της προστασίας. Για τον Carl Magnusson ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο σ' αυτή τη νέα άποψη περί πολυτέλειας είναι η τεχνολογία αυτοκινήτου η οποία έχει δημιουργήσει αθέατους 'βοηθούς' που βελτιώνουν τη συμπεριφορά και την ασφάλεια. Στην περίπτωση της Σειράς 7, για παράδειγμα, ένα βοήθημα παρκαρίσματος είναι όπως ένα ορειβατικό καρφί που σε σώζει σε περίπτωση δικής σου εσφαλμένης εκτίμησης».

Έτσι είναι η προσαρμοζόμενη υποβοήθηση διεύθυνσης και το πορτμπαγκάζ που κλείνει αυτόματα. «Τα πάντα δημιουργήθηκαν για να μας φροντίζουν», αυτή είναι η περιληπτική φράση που εκπροσωπεί την άποψη του σχεδιαστή για την 'πολυτελή' οδήγηση. «Το ότι προσδοκούμε πολυτελή και υψηλής ποιότητας υλικά και επιφάνειες γι αυτό το είδος αυτοκινήτου, παρά τα τεχνολογικά στοιχεία, αποτελεί μέρος της παράδοσης της έννοιας της πολυτέλειας. Το δέρμα και το ξύλο είναι αυτό που έχουμε μάθει να περιμένουμε - πολιτιστικό περιεχόμενο».

Το ότι μία εταιρία όπως η BMW προσφέρει δυνατότητα εξατομίκευσης από το ' Haute Couture ' τμήμα BMW Individual των προϊόντων της σύμφωνα με τις προδιαγραφές ποιότητας της μαζικής παραγωγής έχει πραγματική λογική για τον Carl Magnusson.
«Η εξατομίκευση είναι η φυσική προέκταση της επιθυμίας μας να διατηρήσουμε την ταυτότητά μας και να εκφραστούμε ελεύθερα οι ίδιοι απέναντι στους εαυτούς μας αλλά και στους άλλους. Υπάρχουν τόσοι εσωστρεφείς όσοι και εξωστρεφείς στη βάση πελατών μας - ένα αυτοκίνητο με μία τέτοια φινέτσα μπορεί να προσελκύσει και τους δύο τύπους επειδή δεν προσπαθεί να επιβληθεί. Ξεπροβάλλει όμως η ανάγκη ατομικής έκφρασης σε όλα τα επίπεδα, επειδή θέλεις να μπορείς να επιλέγεις, πάνω και πέρα από την πολύ καλή βασική έκδοση. Μία έκφραση ιδιοτροπίας αν θέλετε».

Ο Carl Magnusson περπατά σκεπτικός γύρω από την επιβλητική μαύρη λιμουζίνα, περνώντας το χέρι του πάνω από εξαιρετικά λεπτές ραφές και το απαστράπτον, καμπυλοειδές μεταλλικό αμάξωμα, με την αυτοσυγκέντρωση του ασυμβίβαστου ειδήμονα. Η χειροποίητη ποιότητα κατασκευής των εργαστηρίων, εξηγεί καθώς παρατηρεί προσεκτικά την BMW , έχει αντικατασταθεί από την τέχνη των μηχανών. Η καλή βιομηχανική σχεδίαση, ωστόσο, συνεχίζει στο πνεύμα αυτής της παραδοσιακής κουλτούρας, ποιότητας και αξίας. «Εμείς, σαν σχεδιαστές επίπλων, έχουμε μάθει πολλά από τη σχεδίαση αυτοκινήτου καθώς και από τα ποιοτικά κινητά τηλέφωνα και υπολογιστές» εξηγεί. Πίσω από τον τρόπο με τον οποίο έχουν σχεδιαστεί το πολυτελές μοντέλο κινητού τηλεφώνου "vertu" της Nokia ή το "iPod" της Apple με τη χρήση προηγμένων υλικών, κρύβονται οι προσδοκίες των απαιτητικών πελατών και το πάθος τους για ποιότητα. «Η ενασχόληση με τέτοιου είδους αντικείμενα σε καθημερινή βάση διαμορφώνει μία άποψη για τον σχεδιαστή, όπως άλλωστε και για τον καταναλωτή».

Με το διεισδυτικό μάτι του βιομηχανικού σχεδιαστή, ο οποίος κατανοεί τις προκλήσεις τις μαζικής παραγωγής, ο Carl Magnusson συνεχίζει για να εξετάσει τα δερμάτινα καθίσματα BMW Individual Merino Champagner, τις ξύλινες επενδύσεις BMW Individual Prestige Wood Mahagoni , των οποίων ο 'ναυτικός' χαρακτήρας τονίζεται με ένθετα από Σφεντάμι στις πόρτες και το ταμπλό. «Καταλαβαίνεις τα πάντα αρκεί να προσέξεις την άψογη εφαρμογή του δέρματος στις γωνίες. Και εδώ έχει γίνει τέλεια η δύσκολη αυτή εργασία. Οι λεπτομέρειες είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφές, ένα άριστο παράδειγμα «μηχανικών χεριών». Το ίδιο το δέρμα είναι εύκαμπτο και μαλακό, θυμίζοντας πολύ αυτό που χρησιμοποιούμε για τις καρέκλες και τους καναπέδες στο Knoll ». Ευχαριστημένος, περνάει αρκετή ώρα παρατηρώντας τα μικρά, δερμάτινα τραπεζάκια που αναδιπλώνονται για τους πίσω επιβάτες. «Παραδέχομαι ότι δεν τα έχω δοκιμάσει, προτιμώ να κάθομαι πίσω από το τιμόνι».

Κατά τη διάρκεια της συνομιλίας μας ένας Γερμανικός όρος επαναλαμβάνεται συνεχώς
- «Formensprache» (η γλώσσα της φόρμας), μία αγαπημένη έκφραση στο λεξιλόγιο του Magnusson . «Δεν χρειάζεται να είσαι σχεδιαστής για να μάθεις τη γλώσσα των σχημάτων (φόρμες). Είναι διαισθητικό: πώς αλλιώς μπορεί κάποιος να εξηγήσει γιατί μερικά αντικείμενα μας προσελκύουν αμέσως, ενώ άλλα τα απορρίπτουμε»; Η τέχνη του σχεδιαστή έγκειται στη χρήση αυτής της ειδικής 'γραμματικής' για τη δημιουργία εντυπώσεων.
Αν η σχεδίαση μιλάει σε εμάς όπως πιστεύει ο Carl Magnusson , ποια ιστορία έχει να πει η BMW Σειρά 7; «Αυτό το αυτοκίνητο είναι ο επαναπροσδιορισμός του γρήγορου πολυτελούς αυτοκινήτου, μέσα από μία οπτικά άψογη εκτέλεση. Παρατηρήστε ότι η BMW έχει πλούσιες διαστάσεις χωρίς να φαίνεται βαριά. Ούτε ένα περιττό γραμμάριο στη μυώδη κορμοστασιά της. Όταν περπατάς γύρω από το αυτοκίνητο, βλέπεις ότι έχει έξοχο στήσιμο, μία δυνατή, ισορροπημένη παρουσία που κάθεται σταθερά 'στα τέσσερα'- επιβλητική αλλά και σε ετοιμότητα για το άλμα της εκκίνησης - αρχοντική αλλά πανέτοιμη. Η εναλλαγή αυτών των σχημάτων υποδηλώνει ελεγχόμενη δύναμη» σχολιάζει ο ειδικός και «αυτό μεταφράζεται σε δύναμη και αρχοντιά».

Κάθε σχεδίαση εκπληρώνει μία υπόσχεση - ένα ακόμα αγαπημένο ρητό του Carl Magnusson.
«Γι' αυτό το σχήμα ενός αυτοκινήτου μπορεί να προδίδει τι μπορεί να κάνει. Οι αισθητικές γραμμές της Σειράς 7 υποδηλώνουν δύναμη, κομψότητα και διακριτική παρουσία. Είναι απλό, πραγματικά, αν το στυλ ενός αυτοκινήτου παραπέμπει στην ταχύτητα, τότε πρέπει να είναι γρήγορο. Από την άλλη πλευρά, ένα τέτοιο αυτοκίνητο δεν πρέπει να δείχνει υπερβολικά ελαφρύ, διαφορετικά η εικόνα αυτή δεν μπορεί να υποστηρίξει την ανάγκη μας για άνεση και ασφάλεια».

Η σχεδίαση αυτή πρέπει να περιλαμβάνει ένα στοιχείο έκπληξης, η αμφισβήτηση των αισθητικών προτύπων είναι σημαντικό τμήμα της δημιουργικής διαδικασίας, καθώς σχετίζεται με συναισθηματικές, αντιληπτές αξίες. Το ασυνήθιστο πίσω στυλ του αυτοκινήτου, το οποίο από τότε που η νέα Σειρά 7 έκανε την πρεμιέρα της έχει προκαλέσει πολλά σχόλια, είναι ένα στοιχείο που αρέσει πολύ στον Magnusson . «Οι άνθρωποι ποθούν αυτό που δεν γνωρίζουν. Σαν σχεδιαστές, έχουμε την ευθύνη να δώσουμε σχήμα σε αυτό τον 'άμορφο' πόθο. Γι' αυτό ο πειραματισμός, η προσεκτική, ενσυνείδητη παραβίαση της συμβατικότητας είναι τόσο απαραίτητη στη δουλειά μας. Η καλή σχεδίαση είναι σαν μία ενορατική θεώρηση των πραγμάτων. Για μερικούς, δεν είναι τόσο εύκολο να κατανοήσουν αμέσως αυτό το «Formensprache».

Return to category
 
Τελευταία άρθρα