fe-mail.gr

Fe-mail.gr

 

Ελλάδα - Κόσμος

Τα αποθεματικά των Ταμείων, τα παράξενα Ομόλογα και η δομημένη αποπομπή του Τσιτουρίδη

30 Απριλίου 2007 | 01:05 μ.μ.

...του Χάρη Μπότσαρη

Η αποπομπή του Σάββα Τσιτουρίδη (για δεύτερη φορά από την ίδια Κυβέρνηση) σηματοδοτεί αναπόφευκτα και νέες εξελίξεις στη βαθειά πολιτική κρίση στην οποία έχει περιέλθει η χώρα εδώ και περίπου δύο μήνες, αφότου ξέσπασε το «σκάνδαλο των ομολόγων».

Ο Ευγένιος Παπαδόπουλος

Αφορμή και σταγόνα με την οποία ξεχείλισε το ποτήρι ήταν ο μοιραίος «ειδικός» γραμματέας του υπουργείου Απασχόλησης Ευγένιος Παπαδόπουλος που φέρεται να είχε σχέση μέσω εταιρείας με «φούσκες» του Χρηματιστηρίου, εκτός από την εμπλοκή του με το «σκάνδαλο των κουμπάρων» (το παράξενο τηλεφώνημα Κωνσταντινίδη αμέσως μετά τη μίζα που λέγεται ότι δεν είχε απαντηθεί).
 Ο Πρωθυπουργός εμφανίστηκε μεσημέρι Σαββάτου για να ανακοινώσει ο ίδιος την «αποδοχή» της παραίτησης του υπουργού που στήριζε όλο αυτό το διάστημα, παρά την κατακραυγή και τις καταγγελίες της Αντιπολίτευσης περί «κρατημάτων».

Ευγένιος Παπαδόπουλος και Σαββας Τσιτουρίδης

Το σκηνικό στήθηκε με ταχύτητα και οι πόρτες του Μαξίμου άνοιξαν για να μπουν οι δημοσιογράφοι που περίμεναν στο δρόμο, ενώ στα κανάλια επικρατούσε συναγερμός και επιστράτευση των πάντων για την κάλυψη της παράστασης και τον σχολιασμό των γεγονότων.
Ο κ. Καραμανλής (εμφανώς ταραγμένος) αναφέρθηκε μόνο στην ιστορία του «ενός ομολόγου» και στην «αποκάλυψη» της υπόθεσης από την Κυβέρνησή του (!), ενώ δήλωσε με σημασία ότι η ανάμιξη του κ. Παπαδόπουλου με το Χρηματιστήριο έγινε σε περίοδο κατά την οποία η ΝΔ δεν ήταν κυβέρνηση.
Η ανακοίνωση διανθίστηκε και από τις υπενθυμίσεις περί ηθους, διαφάνειας και θωράκισης των θεσμών, σε μια προσπάθεια να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις από τη συνεχώς μειούμενη πρωθυπουργική δημοφιλία.
Η ατελής ανακοίνωση του Πρωθυπουργού δεν επεξήγησε τον ακριβή λόγο της «παραίτησης» Τσιτουρίδη που δεν έγινε, φυσικά, για τις…φούσκες!

Είχε προηγηθεί σύντομο δημοσίευμα στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ για την έρευνα του εισαγγελέα κ. Σίδερη σχετικά με την εμπλοκή του εκλεκτού του Σάββα Τσιτουρίδη στις φούσκες του Χρηματιστηρίου και ακολουθούσε αποκαλυπτικό άρθρο στην ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ για το ίδιο θέμα, υποχρεώνοντας τον κ. Καραμανλή στην αποπομπή του υπουργού του.
Η αποπομπή «βαφτίστηκε» αμέσως «παραίτηση» και η ομάδα προπαγάνδας με επικεφαλής τον ίδιο τον Πρωθυπουργό ισχυρίστηκε ότι ο Τσιτουρίδης έφυγε από την κυβέρνηση «επειδή ο συνεργάτης του βρισκόταν στο στόχαστρο της Δικαιοσύνης για υπόθεση του Χρηματιστηρίου που συνέβη πριν από πολλά χρόνια και πάντως όχι για τα ομόλογα» (επομένως η πολιτική ευθύνη παραμένει και αναζητά άλλα πρόσωπα). 
Ο υπουργός Απασχόλησης έχει, σε κάθε περίπτωση, τεράστιες ευθύνες στις υποθέσεις των δομημένων ομολόγων και στη διαχείριση των αποθεματικών των Ταμείων, αλλά δεν είναι ο μόνος που «διαχειρίστηκε» τις επισφαλείς αυτές επενδύσεις.

Ο Υπουργός Οικονομίας Γ. Αλογοσκούφης

Κύρια ευθύνη φέρουν οι κ.κ. Αλογοσκούφης και Δούκας καθώς ήταν το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών που σχεδίασε τη δομή του συγκεκριμένου ομολόγου, που κατευθύνθηκε στο ΤΕΑΔΥ μετά τη γνωστή του διαδρομή με τις μίζες.
Δομημένα ομόλογα εκδίδουν εκτός από τις κυβερνήσεις και οι τράπεζες, όπως «δομημένα» είναι και τα ασφαλιστήρια συμβόλαια, τα καταναλωτικά και άλλα δάνεια, καθώς και μια σειρά από άλλες πιστωτικές πράξεις.
Το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών (Αλογοσκούφης-Δούκας-Κουρής) γνωρίζει πολύ καλά τους ακατάληπτους για το ευρύ κοινό όρους, όπως: δομημένα προιόντα, σύνθετα, παράγωγα κλπ., παρακολουθεί τις οικονομικές εξελίξεις και αναλύει διεθνείς τραπεζικές πράξεις και σχεδιασμούς που επηρεάζουν και την εθνική οικονομία (εκτός από τις προσωπικές σχέσεις και τις παρασυναγωγές σε συνόδους της Bilderberg παρέα με στελέχη της παγκόσμιας ελίτ συμπεριλαμβανομένων και των ανθρώπων της JP Morgan).
Η εξαιρετική ανάγκη ρευστών είναι που οδηγεί κυβερνήσεις και τραπεζικούς οργανισμούς στην έκδοση νέων μορφών δανειακών ομολόγων όπως είναι τα σύνθετα δομημένα προιόντα και φυσικά όλοι στρέφουν την προσοχή τους στην με κάθε τρόπο απόκτηση των αποθεματικών που αποτελούν την περιουσία των Ταμείων συντάξεων και ασφάλισης.
Η ευθύνες του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών συνίστανται στη δόμηση ενός ομολόγου που είχε προσυμφωνηθεί με την JP Morgan ότι θα κατέληγε στο ΤΕΑΔΥ, στον πονηρό ισχυρισμό ότι το υπουργείο δεν παρακολουθεί την πορεία των ομολόγων που εκδίδει, στην κατεύθυνση της πολιτικής για απορρόφηση χρημάτων των εργαζομένων με όρους που δεν είναι σαφείς και κατανοητοί και φυσικά στη γνώση ότι η πορεία από την JP Morgan μέχρι το ΤΕΑΔΥ μπορεί και δημιουργεί ενδιάμεσες μίζες , άρα και πολιτικό χρήμα.
Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε τα αποθεματικά των ευρωπαικών συνταξιοδοτικών ταμείων εντός του 2007 σχετικά με τις επενδύσεις σε δομημένα προιόντα, συμπεριλαμβανομένων των εγγυημένων δανειακών υποχρεώσεων και υπολογίζοντας τις πράξεις που έγιναν με τράπεζες του Λονδίνου το 2006.

Στο τέλος του 2006 αρκετές Γερμανικές, Γαλλικές και Αμερικανικές τράπεζες έδωσαν ιδιαίτερο βάρος στη δόμηση και στη διάθεση εγγυημένων δανείων και άλλων τύπων δομημένων ομολόγων προς τα ευρωπαικά συνταξιοδοτικά-ασφαλιστικά  ταμεία.
Παρατηρείται μια ολοένα και αυξανόμενη στροφή των ταμείων προς τα δομημένα προιόντα καθώς οι διοικήσεις τους υπολογίζουν τόκο και ονομαστική αξία, αλλά δεν διαθέτουν τις απαιτούμενες ικανότητες να αναλύσουν τα ρίσκα και τις αποδόσεις αυτών των δομημένων προιόντων.
Αρκετά ευρωπαικά συνταξιοδοτικά ταμεία επενδύουν την τελευταία πενταετία περίπου το 10% των χρημάτων τους σε δομημένα προιόντα και οι ειδικοί εκτιμούν ότι τέτοιες επενδύσεις θα αυξηθούν.

Μεγαλύτερη δραστηριότητα επενδύσεων σε δομημένα προιόντα επιδεικνύουν συνταξιοδοτικά ταμεία από την Ολλανδία και τις Σκανδιναβικές χώρες λόγω της ύπαρξης συνεταιριστικών χρηματοδοτήσεων προς τα ταμεία αυτά στις χώρες της Β. Ευρώπης.
Επιπλέον, πολλές συντάξεις σ’ αυτές τις χώρες καταβάλλονται και μέσω ασφαλιστικών εταιρειών, ενώ τα ταμεία σε Δανία, Φινλανδία, Σουηδία και Νορβηγία είχαν στραφεί προς τις επενδύσεις υψηλού ρίσκου και σε επενδύσεις παραγώγων από 2000-2001 και μετά προχώρησαν στα δομημένα.
Αρκετά Σκανδιναβικά και Ολλανδικά ταμεία έχουν επενδύσει σε ομόλογα προκαθορισμένης δεσμευτικής απόδοσης για περίοδο δύο ετών.
Φυσικά οι συγκρίσεις ανάμεσα στις ευρωπαικές συντάξεις είναι άνισες και δεν μπορούν να υπάρξουν τέτοιες από χώρα σε χώρα και από σύστημα σε σύστημα.
Μετά τη μεταρρύθμιση που έγινε στο συνταξιοδοτικό σύστημα της Δανίας επετράπη στα ταμεία να διαχειρίζονται τα αποθεματικά τους με πιο εμπορικούς τρόπους, ενώ σε άλλες χώρες υπάρχουν νόμοι που καθορίζουν την έκταση των επενδύσεων των ταμείων σε δομημένα προιόντα.
Για παράδειγμα, στη Νορβηγία ένα συνταξιοδοτικό ταμείο μπορεί να επενδύσει μόνο το 5% των αποθεμάτων του σε επενδύσεις υψηλού ρίσκου ή σε δομημένα προιόντα.
Στην Ολλανδία νέα νομική ρύθμιση ισχύει πλέον για τα ταμεία και τις ασφαλιστικές και οι συντάξεις καθορίζονται με ανάλυση απόδοσης αξίας και υπολογισμό της απώλειας που μπορεί να προκύψει.
Στη Γερμανία τα ταμεία προτιμούν τις παραδοσιακές μορφές επενδύσεων και αποφεύγουν στην πλειοψηφία τους τα ρίσκα.
Μέχρι σήμερα δεν έχει ξεκαθαριστεί με ακρίβεια το αν συμφέρει στα συνταξιοδοτικά ταμεία να επενδύουν σε σύνθετα και δομημένα προιόντα.
Ακόμη και στη Βρετανία όπου δεν υπάρχει νομικός περιορισμός και που τα ταμεία επενδύουν σε δομημένα περισσότερο από άλλες χώρες, οι διοικήσεις τους δεν γνωρίζουν επαρκώς τα δύσκολα μέρη των αλγορίθμων απόδοσης και δεν μπορούν να προσδιορίσουν την προστιθέμενη αξία ή τις πιθανές ζημιές.

Τα δομημένα προιόντα περιέχουν εξαιρετικά πολύπλοκες λεπτομέρειες, αποτελούνται από μια τρομακτική και ακατάληπτη ορολογία και δεν είναι δυνατόν να εξηγηθούν χωρίς να διατεθεί επεξηγηματικός κώδικας.
Για να το πούμε πιο απλά, τα δομημένα προιόντα στήνονται κατά παραγγελία,  περιέχουν ουσιαστικά απεριόριστη πολυπλοκότητα και κρυμμένα ρίσκα που μπορεί να καθυστερήσουν ή και να εμποδίσουν την επιτυχία της αρχικής τους «αμεροληψίας».
Τα σύνθετα και δομημένα προιόντα μπορούν λόγω ελαστικότητας να αποτελέσουν μια θετική επένδυση στα αποθεματικά των συνταξιοδοτικών-ασφαλιστικών ταμείων, όταν γίνουν απόλυτα κατανοητά και φυσικά όταν το ρίσκο εκμηδενίζεται.
Σε αντίθετη περίπτωση αγοράζονται υπερτιμολογημένα και ενέχουν τον κίνδυνο της έκθεσης των χρημάτων σε ζημιογόνα τοποθέτηση.
Τα δομημένα προιόντα είναι αναμφίβολα το κύριο μέσον ανάπτυξης των νέων επενδυτικών προιόντων και θα επικρατήσουν στο άμεσο μέλλον.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι γι’ αυτή την ανάπτυξη και δεν υπάρχει τρόπος μη εμπλοκής των επενδύσεων σ’ αυτά.
Αν κάποιος κατανοεί απόλυτα το γιατί υπάρχει ένα τέτοιο ιδιαίτερο προιόν και τι επιδιώκει να επιτύχει με την πολύπλοκη δομή του, τότε δεν υφίσταται κανένας λόγος να το φοβάται.
Προς το παρόν, όμως, απαιτείται να υπάρξουν πρόσθετες νομοθετικές ρυθμίσεις σε αγορές που θα κυριαρχούνται από σύνθετα και δομημένα προιόντα ώστε να γίνει πλήρως κατανοητή η σημερινή κρυφή οικονομική τους αλχημεία.

Η φρενήρης διεθνής αναζήτηση assets δημιουργεί πολέμους (Αφγανιστάν-Ιράκ) και πραξικοπήματα (Ν.Α. Ασία-Αφρική), ενώ η ασφυκτική ανάγκη ρευστότητας οδηγεί σε σαγηνευτικές τραπεζικές επενδυτικές «προτάσεις» σύνθετων και δομημένων προιόντων, που θα μπορούσαν κάποιες φορές να συγκριθούν ακόμη και με τις γνωστές πυραμίδες της εξαπάτησης του κοινού.
Στη «δομημένη οικονομία» η λέξη «μερίδιο» (tranche) είναι ιδιαίτερα σημαντική και αρκετές φορές, αν όχι πάντα, καθορίζει τη συμφωνία της συναλλαγής ανάμεσα στα μέρη, αφού προσδιορίζεται στη συμφωνία ως κομμάτι του ρίσκου που έχει το ομόλογο.
Όλα τα μερίδια (tranches) μαζί αποτελούν αυτό που είναι η δομή του κεφαλαίου, η υποχρεωτική του ασφάλιση και αποπληρώνονται διαδοχικά από το ανώτατο μέχρι το κατώτατο (το ανώτατο έχει και το υψηλότερο επιτόκιο).
Η σύμβαση περιγράφει λεπτομερώς τις δόσεις των tranches σε παράγραφο που αναφέρεται ως waterfall (επειδή τα χρήματα έχουν καθοδική ροή).
Τα tranches με πρώτη υποθήκη στα περιουσιακά στοιχεία είναι τα ανώτατα και θεωρούνται ως οι πιο ασφαλείς επενδύσεις, ενώ επενδυτές είναι συνήθως οι ενδιάμεσοι (μίζες), ασφαλιστικές εταιρείες, ταμεία συντάξεων και κυνηγοί του ρίσκου.
Τα tranches με δεύτερη υποθήκη ή χωρίς καμιά υποθήκη αναφέρονται ως “junior notes” και είναι επενδύσεις μεγαλύτερου ρίσκου γιατί δεν έχουν εγγύηση περιουσιακών στοιχείων και αγοράζονται από φυσικά πρόσωπα που επιλέγουν τα hedge funds επιδιώκοντας επιστροφές με προφίλ μεγαλύτερου κινδύνου.
Το tranching βάζει πρόσθετες επιπλοκές στη συμφωνία και οι λιγότερο ενημερωμένοι επενδυτές δεν μπορούν να καταλάβουν τη λογική του και επομένως προβαίνουν σε επισφαλή επένδυση.
Αυτοί που αγοράζουν δομημένα προιόντα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί γιατί όπως είπαμε τα tranches της ίδιας προσφοράς έχουν διαφορετικό ρίσκο, απόδοση, ή χαρακτηριστικά λήξης.

Στο συγκεκριμένο «αμαρτωλό» ομόλογο κανείς δεν γνωρίζει αν οι μίζες προέκυψαν από τις διαδοχικές αγοροπωλησίες του ή από επενδύσεις στα tranches, μετά την εισαγωγή του ομολόγου στο πακέτο του χρηματοοικονομικού συστήματος και μετά το τραπεζικό credit line.
Θεωρείται σίγουρο ότι κανένα από τα μέλη των διοικήσεων των Ταμείων δεν γνωρίζει απολύτως τίποτε από τις «δομές» των δομημένων προιόντων, που τα σχεδίασαν, εξέδωσαν, κυκλοφόρησαν και κατεύθυναν τα στελέχη του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών με τη γνωστή συνέχεια.
Τα Ταμεία υπάγονται στο υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής «Προστασίας» το οποίο ανέθεσε την εποπτεία των περιουσιακών στοιχείων των Ταμείων στον καταπληκτικό εκλεκτό «ειδικό γραμματέα» του κ. Σάββα που «παραιτήθηκε» Σαββατιάτικα…κατάπληκτος (υπήρχε συνέντευξή του σε Κυριακάτικη εφημερίδα με τίτλο «γιατί δεν παραιτούμαι»).

Η μεγαλύτερη περιουσία του κάθε κράτους είναι οι ίδιοι του οι πολίτες και οι κυβερνήσεις είναι πρωτίστως υποχρεωμένες να υπερασπίζονται το συμφέρον των κοινωνιών.
Όταν οι κυβερνήσεις περιφρονούν το κοινό καλό και την ιερή τους υποχρέωση προς τους πολίτες της χώρας, τότε μετατρέπονται σε διαχειριστικά όργανα αλλότριων συμφερόντων και δομημένων διαδρομών.
Η πρόταση για επιστροφή του ομολόγου (στην τιμή που το αγόρασε) από την JP Morgan είναι διεθνώς πρωτοφανής και ενδεικτική της ενοχής και της ζημιάς που προκλήθηκε στην ευρωπαική πιάτσα των δομημένων προιόντων και αποκαλύπτει την καταλυτική ευθύνη του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών.
Η πρωθυπουργική ανακοίνωση του Σαββάτου με τον περιορισμό της στο ζήτημα του «ειδικού γραμματέα» ήταν μια ακόμη επιβεβαίωση της επιχειρούμενης κυβερνητικής συγκάλυψης στην υπόθεση των ομολόγων και την πλήρη πολιτική ευθύνη φέρει πλέον ο Πρωθυπουργός.

icon Προσθήκη Σχόλιου

Τα αποθεματικά των Ταμείων, τα παράξενα Ομόλογα και η δομημένη αποπομπή του Τσιτουρίδη


Παρακαλούμε συμπληρώστε τα πεδία που σημειώνονται με *

Τίτλος:*


E-mail:
Θα χρησιμοποιήσουμε το email σας για να σας ενημερώσουμε για ενδεχόμενες απαντήσεις στα σχόλια σας.


Σχόλιο:*


This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)

Γράψτε τους 3 χαρακτήρες που βλέπετε στο πλαίσιο.




Return to category

Σχόλια

Attention Παρακαλούμε τα σχόλια σας να είναι κόσμια και να μην περιέχουν υβριστικό περιεχόμενο.

Έγραψε ο/η N N / 19 Δεκεμβρίου 2008 στις 5:10 μ.μ.

kurie KARAMANLH KALINYXTA

 
Τελευταία άρθρα