fe-mail.gr

Fe-mail.gr

 

Ποιες βιταμίνες θα παίρνατε;

13 Σεπτεμβρίου 2006 | 07:02 μ.μ.

Ποιες βιταμίνες θα παίρνατε; Ποιοι τις χρειάζονται; Η κατάχρηση τους βλάπτει; Σήμερα, οι βιταμίνες σε χάπια υπόσχονται όχι μόνο γενικά καλή υγεία, αλλά και άλλα πολλά, όπως καλύτερο ύπνο και βελτίωση της εμφάνισης.

Τα τελευταία χρόνια η κατανάλωση των λεγόμενων συμπληρωμάτων διατροφής τείνει να πάρει διαστάσεις μανίας, ενώ παράλληλα υπάρχει μεγάλη σύγχυση για το πότε πρέπει να καταναλώνονται και αν τελικά ωφελούν πάντα ή αν μπορούν ακόμη και να βλάψουν.
Η δρ. Denise Webb, τονίζει ότι ορισμένες πληροφορίες είναι πολύ σημαντικές, καθώς, μαζί με τη συμβουλή του γιατρού σας, θα σας βοηθήσουν να αποφασίσετε τι να πάρετε, πόσο και για ποιο χρονικό διάστημα, χωρίς να ξοδέψετε μία περιουσία ή και να βλάψετε τελικά τον οργανισμό σας.
Όσον αφορά τη βιταμίνη Α, που χρειάζεται για καλή όραση, κανονική ανάπτυξη, λείο δέρμα και υγιή εγκυμοσύνη, βρίσκεται μόνο στα εντόσθια ζώων, τυριά και εμπλουτισμένα δημητριακά. Το σώμα όμως μπορεί να μετατρέψει το βήτα καροτένιο και άλλα στοιχεία σε βιταμίνη Α. Όταν λαμβάνεται συμπληρωματικά με χάπια, οι ειδικοί συνιστούν τη λήψη όχι παραπάνω από 2.325 IU την ημέρα και 8.000 IU για εγκυμονούσες.

Υπάρχουν μερικές ενδείξεις ότι ένα άλλο αντιοξειδωτικό, η βιταμίνη C, μπορεί να μειώσει τα επίπεδα της χοληστερόλης και να προλάβει την καρδιακή νόσο, πιθανώς δε και καρκίνους του παγκρέατος, του οισοφάγου, του λάρυγγα και της στοματικής κοιλότητας.

Οι επιστήμονες όμως αποφεύγουν ακόμα να λάβουν σαφή θέση, λέγοντας ότι οι αποδείξεις για τα συμπληρώματα δεν είναι αρκετά δυνατές και συνιστούν μάλλον τις τροφές παρά τα χάπια.

Η βιταμίνη C αφθονεί στα εσπεριδοειδή και τους χυμούς τους, στο μάγκο, στα ακτινίδια, στα μπρόκολα, στα λάχανα, τις ντομάτες, τις πιπεριές και τις πατάτες.

Ένα ποτήρι χυμού πορτοκαλιού, δίνει περίπου 120 mg βιταμίνης C που είναι το διπλάσιο της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης.

Μεγάλες δόσεις βιταμίνης C δεν πρόκειται συνήθως να σας βλάψουν, αν και 1000 mg ή περισσότερα εφ' άπαξ μπορεί να προκαλέσουν διάρροια, στομαχική ενόχληση και ερεθισμό του ουροποιητικού, ενώ μακροχρόνια μπορεί να προκαλέσουν σε ορισμένους ανθρώπους πέτρες στα νεφρά.
Παίρνοντας μέχρι 1000 mg την ημέρα αρχίζοντας από τις πρώτες ενδείξεις κρυολογήματος, μπορεί να ελαττωθεί και γίνει πιο σύντομη η ταλαιπωρία σας.

Το ασβέστιο στα γαλακτοκομικά προϊόντα έχει τα πρωτεία για τη διατήρηση των οστών σε καλή κατάσταση, αλλά αποδεικνύεται ότι η βιταμίνη D παίζει επίσης μεγάλο ρόλο.

Πρόσφατα, μελέτες έδειξαν ότι μπορεί ίσως να βοηθήσει στην πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου.


Ένας τρόπος να πάρει κανείς τις απαιτούμενες δόσεις, δηλαδή 200 ΔΜ, είναι να πίνει δύο μεγάλα ποτήρια εμπλουτισμένου γάλακτος, ενώ άλλες πηγές είναι το γιαούρτι και το τυρί.

Επιπλέον, το δέρμα παράγει βιταμίνη D όταν εκτίθεται στον ήλιο. Όσοι δεν αγαπούν τα γαλακτοκομικά προϊόντα θα πρέπει να παίρνουν ένα πολυβιταμινούχο προϊόν που να περιέχει 200 ΔΜ βιταμίνης D. Μην παίρνετε περισσότερο, τονίζει η δρ. Webb, γιατί η υπερβολική δοσολογία μπορεί να προκαλέσει εναπόθεση ασβεστίου στους μαλακούς ιστούς του σώματος, με σοβαρές και μη αναστρέψιμες βλάβες.

Αντίθετα, η βιταμίνη Ε είναι ασφαλής ακόμη και σε δόσεις που υπερβαίνουν εκατοντάδες φορές τις συνιστώμενες ημερήσιες δόσεις (10 ΙU), ενώ υπάρχει σε τροφές όπως φυτικά έλαια, καρύδια, σπόροι και ελιές.
Συμβουλευθείτε όμως το γιατρό σας αν παίρνετε αντιπηκτικά φάρμακα, καθώς μεγάλες δόσεις Ε μπορούν να παρέμβουν στην πήξη του αίματος και να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα αιμορραγίας. Προσέξτε επίσης να μη συνδυάσετε βιταμίνη Ε με κάψουλες ιχθυελαίου, καθώς και οι δύο ουσίες αραιώνουν το αίμα.
Το φολικό οξύ ήρθε στο προσκήνιο, όταν έρευνες έδειξαν ότι παίζει σημαντικό ρόλο στην πρόληψη γεννητικών ανωμαλιών. Έλλειψη φολικού οξέος κατά τις πρώτες εβδομάδες της κύησης, μπορεί να σημαίνει αύξηση του κινδύνου εμφάνισης δυσμορφιών του νευρικού σωλήνα. Κάθε γυναίκα που ξέρει ότι μπορεί να είναι έγκυος, μπορεί να πάρει 200 mcg ημερησίως.

Return to category
 
Τελευταία άρθρα