fe-mail.gr

Fe-mail.gr

 

Μία κοινωνία χωρίς μετρητά.

22 Μαΐου 2007 | 10:21 π.μ.

Σενάριο επιστημονικής φαντασίας ή εικόνα του αύριο;

Οι Έλληνες προβλέπουν ότι σε λίγα χρόνια τα χαρτονομίσματα και τα κέρματα θα καταλαμβάνουν όλο και λιγότερο χώρο στα πορτοφόλια και στις τσέπες μας, όπως αποκαλύπτει η έρευνα της Visa Europe «Αγαπήστε Κάθε Μέρα». Άραγε, πόσο κοντά είναι η εποχή των ευέλικτων και ασφαλών συναλλαγών μόνο με κάρτες πληρωμών;

Μετρητά ή κάρτες πληρωμών; Θα επικρατήσει η παράδοση και η συνήθεια ή η ευελιξία και η ευκολία; Ένα σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού τείνει προς το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, πιστεύοντας ότι στο άμεσο μέλλον η χρήση των μετρητών θα μειωθεί σημαντικά ή ακόμα και θα εκλείψει, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας «Αγαπήστε Κάθε Μέρα».

Σήμερα...
Παρ’ όλο που οι μισοί σχεδόν Έλληνες (44%) είναι κάτοχοι καρτών πληρωμών, οι περισσότεροι επιλέγουν τα μετρητά για τις αγορές τους, και κυρίως για αγορές μικρής αξίας. Έτσι, επτά στους δέκα Έλληνες πληρώνουν με μετρητά για τα ψώνια στο super market, ενώ ποσοστό 92% των Ελλήνων προτιμά τα μετρητά, όταν διασκεδάζει. Από την άλλη πλευρά, οι κάρτες πληρωμών προτιμούνται για αγορές μεγαλύτερης αξίας, όπως για παράδειγμα για την αγορά ρούχων (71%) και  ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού (49%). Οι κάρτες πληρωμών «συνοδεύουν», επίσης, τους περισσότερους Έλληνες στα ταξίδια τους (53%), αφού προσφέρουν μεγαλύτερη ευκολία, ευελιξία και ασφάλεια. 

Ο Νίκος Καμπανόπουλος, Αντιπρόεδρος & Γενικός Διευθυντής του γραφείου της Visa Europe στην Ελλάδα, δήλωσε σχετικά: «Οι κάρτες πληρωμών έχουν σχεδιαστεί ώστε να εξυπηρετούν τους καταναλωτές στις συναλλαγές τους οπουδήποτε και οποτεδήποτε.
 

Είτε πρόκειται για αγορές μεγάλης αξίας είτε για καθημερινές μικρές συναλλαγές, όπως στο σούπερ μάρκετ, στο βενζινάδικο ή στο εστιατόριο, οι πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες προσφέρουν πάνω από όλα ευκολία. Τα παραπάνω αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι Έλληνες προς το παρόν δεν έχουν εξοικειωθεί πλήρως με τη χρήση των καρτών πληρωμών για τις καθημερινές τους συναλλαγές, κάτι που στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες αποτελεί ήδη πραγματικότητα. Αναμένουμε, ότι καθώς το δίκτυο αποδοχής στην Ελλάδα διευρύνεται, οι κάρτες πληρωμών θα αποτελούν το κύριο μέσο συναλλαγών, από τη στιγμή που προσφέρουν μεγαλύτερη ασφάλεια και ευελιξία σε σχέση με τα μετρητά.»

Στο μέλλον...
Η εποχή πάντως που η χρήση των μετρητών θα μειωθεί δεν φαίνεται να είναι μακριά. Οι Έλληνες αναγνωρίζουν σε μεγάλο βαθμό τα οφέλη των καρτών πληρωμών και δηλώνουν σε ποσοστό 83% ότι οι κάρτες προσφέρουν ταχύτητα στις συναλλαγές και απλοποιούν τις διαδικασίες, είναι βολικές (79%) και παρέχουν ασφάλεια (52%). Σχεδόν 1 στους 2 προβλέπει, επίσης, ότι η χρήση των μετρητών θα μειωθεί σημαντικά σε λίγα χρόνια, ενώ αρκετοί (39%) είναι εκείνοι που πιστεύουν ότι θα έρθει η εποχή που θα έχουμε μόνο κάρτες στο πορτοφόλι μας. 

«Μακροπρόθεσμος στόχος της Visa Europe είναι να αντικαταστήσει σταδιακά τα μετρητά με τις κάρτες πληρωμών για όλες τις συναλλαγές. Το γεγονός ότι η πλειοψηφία του πληθυσμού αποδέχεται και αναγνωρίζει τα οφέλη των καρτών πληρωμών, είναι ένα θετικό στοιχείο που μας κάνει να πιστεύουμε ότι ο στόχος μας είναι εφικτός ακόμα και στην Ελλάδα. Εξάλλου, η εξέλιξη της τεχνολογίας στον συγκεκριμένο τομέα οδηγεί στην ανάπτυξη και προσφορά καινοτομικών προϊόντων με κεντρικό άξονα τη διευκόλυνση της καθημερινής μας ζωής.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι κάρτες για ανέπαφες συναλλαγές. Με μια απλή κίνηση μπροστά από το ειδικό τερματικό θα μπορούμε εύκολα και γρήγορα να πληρώνουμε στα διόδια, για τον πρωινό καφέ ή την εφημερίδα μας. Κάτι τέτοιο θα σήμανε το τέλος των ‘ενοχλητικών’ κερμάτων στις τσέπες μας, του χρόνου αναμονής στα ταμεία ή ακόμα και τα ‘λάθος’ ρέστα,» συμπλήρωσε ο κύριος Καμπανόπουλος.

Αντίστοιχη έρευνα στην Αγγλία καταγράφει σταδιακή μείωση της χρήσης των μετρητών (τα τελευταία δέκα χρόνια η χρήση  μετρητών έχει μειωθεί από 74% σε 63%), ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών σε οκτώ χρόνια από σήμερα περισσότερες από τις μισές συναλλαγές θα γίνονται με κάρτες.

Σε αυτή την εξέλιξη συμβάλλει ιδιαίτερα η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και της χρήσης του Internet. Αντίθετα στην Ελλάδα, παρ΄ όλο που αναγνωρίζεται η χρηστικότητα των καρτών πληρωμών για αγορές μέσω του διαδικτύου (ποσοστό 51%), μόλις 11% των Ελλήνων θεωρούν πιθανό να χρησιμοποιήσουν το Internet για αγορές.

Ο κύριος Καμπανόπουλος αναφέρει σχετικά: «Εκτός από τα σχετικά χαμηλά επίπεδα διείσδυσης του Internet για τα οποία, ωστόσο, λαμβάνουμε θετικά μηνύματα ανάπτυξης, πολλοί είναι εκείνοι που είναι ακόμα επιφυλακτικοί στο να αποκαλύπτουν τα στοιχεία τους στο διαδίκτυο. Η Visa Europe αναπτύσσει συνεχώς νέα συστήματα ώστε να αυξήσει τα επίπεδα ασφαλείας στο εικονικό περιβάλλον συναλλαγών. Το Verified by Visa, ένα σύστημα που με τη χρήση προσωπικού κωδικού πρόσβασης πιστοποιεί την ταυτότητα του κατόχου της κάρτας, προσφέρει μία σημαντική ασφαλιστική δικλείδα σε όσους δίσταζαν έως σήμερα να κάνουν συναλλαγές online και μειώνει σημαντικά το ρίσκο υποκλοπής των στοιχείων. Eπιπλέον, πιστοποιεί την ταυτότητα του εμπόρου, αλλά και το ότι ο κάτοχος της κάρτας συναλλάσσεται πράγματι με την τράπεζά του.»

 

Υπάρχει ένα προϊόν πληρωμών για να καλύψει κάθε ανάγκη, μικρή ή μεγάλη, μακροπρόθεσμη ή άμεση ή ακόμα και έκτακτη. Το σημείο – κλειδί προκειμένου να γίνει πραγματικότητα το όραμα μίας κοινωνίας χωρίς μετρητά, το όραμα μίας καθημερινότητας με ταχείς, ασφαλείς συναλλαγές είναι η συνετή διαχείριση του εργαλείου πληρωμών που οι καταναλωτές έχουν στη διάθεσή τους. Ο σωστός οικονομικός προγραμματισμός, ο συνεπής έλεγχος των εξόδων, το μέτρο, η χρήση ανάλογα με τις δυνατότητές του καθενός μεγιστοποιούν τα οφέλη που προσφέρουν οι πιστωτικές, χρεωστικές ή προπληρωμένες κάρτες.

 

Παράλληλα, είναι σημαντικό οι κάτοχοι ή δυνητικοί χρήστες να γνωρίζουν τι προσφέρει το κάθε προϊόν πληρωμών: Οι χρεωστικές κάρτες είναι άμεσα συνδεδεμένες με τον τραπεζικό λογαριασμό του κατόχου, οπότε δεν συνεπάγονται περαιτέρω χρεώσεις. Οι προπληρωμένες κάρτες είναι ιδανικές για όσους δεν έχουν τραπεζικό λογαριασμό – ο κάτοχος τις ‘γεμίζει’ με το ποσό που επιθυμεί και μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέχρι εξαντλήσεώς του. Οι πιστωτικές κάρτες διευκολύνουν τις αγορές, οι οποίες ενδεχομένως δεν θα ήταν εφικτές με τα χρήματα που κάποιος έχει στη διάθεσή του μία δεδομένη χρονική στιγμή, αλλά πάντα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη ο χρόνος και όροι αποπληρωμής του ποσού.

«Το μήνυμά μας είναι ‘Διαχειριστείτε τα χρήματα σας έξυπνα και κάντε την καθημερινότητά σας πιο εύκολη’ και τα προϊόντα μας αναπτύσσονται προς αυτή την κατεύθυνση,» κατέληξε ο κύριος Καμπανόπουλος.

 

Μερικά από τα αποτελέσματα της έρευνας:
• Το 29% των ερωτηθέντων δεν νιώθουν ιδιαίτερα ασφαλείς όταν μεταφέρουν μετρητά.
• Το 55% των κατόχων πιστωτικής και χρεωστικής κάρτας είναι άνδρες, ενώ 9 στους 10 από αυτούς ανήκουν στο ηλικιακό γκρουπ 30+.
• 59% των Ελλήνων γνωρίζουν τί είναι η χρεωστική κάρτα, αλλά μόλις το 12% είναι κάτοχοι μιας απ’ αυτές.
• Οι Έλληνες που είναι κάτοχοι και χρεωστικής και πιστωτικής κάρτας χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο 7,1 φορές την πιστωτική τους κάρτα και 2,9 φορές τη χρεωστική τους κάρτα στις 10 φορές που θα κάνουν αγορές με κάρτες πληρωμών.


Η έρευνα της Visa Europe «Αγαπήστε Κάθε Μέρα» διερευνά όλες τις πτυχές της καθημερινής μας ζωής, σε μια προσπάθεια να σκιαγραφήσει και να εξηγήσει τις επιλογές που κάνουμε κάθε μέρα. Η Visa κατανοεί ότι πολλοί άνθρωποι έχουν λίγο χρόνο στη διάθεσή τους και αναζητούν τρόπους να βελτιώσουν την καθημερινότητά τους. Έρευνες αποδεικνύουν ότι οι χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες αποτελούν έναν ασφαλή, γρήγορο και εύκολο τρόπο πληρωμής  - αντί των μετρητών - για τα απλά, καθημερινά πράγματα που χρειαζόμαστε.

Ταυτότητα έρευνας
Η έρευνα «Αγαπήστε Κάθε Μέρα» διεξάγεται από τη Visa Europe σε συνεργασία με την εταιρία ερευνών QED. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το Μάρτιο και τον Αύγουστο του 2006, σε δείγμα 600 ατόμων (50% άνδρες και 50% γυναίκες, ηλικίας 25-55 ετών), κατοίκων Αθηνών, με τη μέθοδο της τυχαίας δειγματοληψίας.

Η έρευνα της Visa Europe «Αγαπήστε Κάθε Μέρα» θα συνεχίσει να αναζητά τις καθημερινές συνήθειες των Ελλήνων καθ’ όλη τη διάρκεια του 2007.

Λίγα λόγια για τη Visa Europe
Στην Ευρώπη κυκλοφορούν περισσότερες από 315 εκ. κάρτες Visa, χρεωστικές, πιστωτικές και εταιρικές. Στους τελευταίους 12 μήνες έως τον Ιούνιο 2006, πραγματοποιήθηκαν αγορές και αναλήψεις χρημάτων με κάρτες Visa αξίας άνω του 1,19 τρις Ευρώ.

Η Visa Europe είναι ένας οργανισμός μελών – ανήκει και ελέγχεται από τις 4.500 Ευρωπαϊκές Τράπεζες – Μέλη. Είναι ένας οργανισμός που ανήκει και διοικείται από Ευρωπαίους, γεγονός που του επιτρέπει να ανταποκρίνεται άμεσα στις συγκεκριμένες ανάγκες των Ευρωπαϊκών Τραπεζών και των πελατών τους – εμπόρων και κατόχων καρτών, ενώ, παράλληλα, συμβάλλει στην υλοποίηση του στόχου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να δημιουργήσει μία πραγματικά ενιαία αγορά πληρωμών. Η Visa Europe συμμετέχει στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της Visa International, του οργανισμού που διασφαλίζει τη λειτουργικότητα των προϊόντων, αλλά και τη διαχείριση του ονόματος Visa σε παγκόσμιο επίπεδο.

Τον Οκτώβριο 2006, η Visa ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να προχωρήσει σε αναδιοργάνωση του οργανισμού παγκοσμίως, με εξαίρεση την περιοχή της Ευρώπης, με σκοπό να δημιουργήσει ένα νέο δημόσια διαπραγματεύσιμο παγκόσμιο οργανισμό, με την επωνυμία Visa Inc. Στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης, η Visa Europe παραμένει ένας οργανισμός μελών με αποκλειστική δικαιοδοσία στην Ευρώπη.

Η Visa είναι ηγετική εταιρία στο χώρο των καρτών πληρωμών παγκοσμίως. Oι κάρτες Visa είναι αποδεκτές σε περίπου 24 εκατομμύρια σημεία παγκοσμίως, συμπεριλαμβάνοντας περισσότερα από ένα εκατομμύριο τερματικά ATM. 

 

icon Προσθήκη Σχόλιου

Μία κοινωνία χωρίς μετρητά.


Παρακαλούμε συμπληρώστε τα πεδία που σημειώνονται με *

Τίτλος:*


E-mail:
Θα χρησιμοποιήσουμε το email σας για να σας ενημερώσουμε για ενδεχόμενες απαντήσεις στα σχόλια σας.


Σχόλιο:*


This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)

Γράψτε τους 3 χαρακτήρες που βλέπετε στο πλαίσιο.




Return to category

Σχόλια

Attention Παρακαλούμε τα σχόλια σας να είναι κόσμια και να μην περιέχουν υβριστικό περιεχόμενο.

 
Τελευταία άρθρα