fe-mail.gr

Fe-mail.gr

 

Οδήγηση σε λάθος ρεύμα κυκλοφορίας

22 Νοεμβρίου 2007 | 09:28 π.μ.

 Κάθε χρόνο, οι ραδιοφωνικοί σταθμοί αναφέρουν περίπου 1800 οδηγούς σε λάθος ρεύμα κυκλοφορίας – μόνο στη Γερμανία. Και σύμφωνα με ερευνητές του τομέα μεταφορών, ο επόμενος τέτοιος οδηγός θα μπορούσε άνετα να είστε εσείς ή εγώ. Οι λόγοι οδήγησης σε λάθος ρεύμα της κυκλοφορίας σε ένα δημόσιο αυτοκινητόδρομο τις περισσότερες φορές μπορούν να προσδιοριστούν με σαφήνεια και δεν έχουν καμία σχέση με την ηλικία – πραγματικά, μόνο το 10 % των οδηγών σε αντίθετο ρεύμα είναι πάνω από 65.

Σε μία μελέτη αυτού του τομέα οδικής ασφάλειας, οι πιο συχνές αιτίες μιας τέτοιας κατάστασης έχουν αναγνωριστεί το στρες και η υπερπροσπάθεια, η απώλεια της ψυχραιμίας και η κακή ορατότητα. Το αλκοόλ, εν τω μεταξύ, είναι ένας παράγοντας για το ένα τρίτο των οδηγών που κινούνται σε λάθος ρεύμα.

Είναι ο εφιάλτης όλων των οδηγών:

 ένας οδηγός που κινείται στο αντίθετο ρεύμα έρχεται κατά πάνω σας από το πουθενά στη μέση του αυτοκινητόδρομου.
Λόγω της σχετικής ταχύτητας, ο οδηγός έχει μόνο κλάσματα του δευτερολέπτου για να αντιδράσει. Αν μία σύγκρουση είναι αναπόφευκτη, οι συνέπειές της είναι συχνά μοιραίες. Δεν χρειάζεται μεγάλη φαντασία για να καταλάβει κανείς ότι μία μετωπική σύγκρουση μεταξύ δύο οχημάτων που ταξιδεύουν, ας πούμε με 120 km/h πρόκειται να έχει πολύ σοβαρές συνέπειες, παρά τα προηγμένα συστήματα παθητικής ασφάλειας και τους άριστα σχεδιασμένους κλωβούς ασφαλείας επιβατών.

Για να αποτρέψει την οδήγηση σε λάθος ρεύμα κυκλοφορίας ή για την έγκαιρη προειδοποίηση των άλλων χρηστών των δρόμων, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, το  BMW Group Research & Technology δημιούργησε ένα νέο σύστημα υποστήριξης οδηγού. Χρησιμοποιώντας σαν βάση το σύστημα πλοήγησης του αυτοκινήτου, το σύστημα ενημέρωσης οδηγών στο λάθος ρεύμα κυκλοφορίας αναγνωρίζει αυτόματα πότε ένας οδηγός πρόκειται να μπει στο αντίθετο ρεύμα και ενεργοποιεί μία προειδοποίηση που αποτελείται από ακουστικά και οπτικά σήματα. Πέραν αυτού, το σύστημα ενημέρωσης για οδηγό σε λάθος ρεύμα κυκλοφορίας μπορεί επίσης να χρησιμοποιεί επικοινωνία μεταξύ οχημάτων για να προειδοποιήσει άλλα οχήματα όταν κάποιος πλησιάζει στον ίδιο δρόμο, αλλά βρίσκεται σε λάθος ρεύμα. Τέλος, οι πληροφορίες για οδηγό σε λάθος ρεύμα κυκλοφορίας μπορούν να αποστέλλονται σε ένα κέντρο εξυπηρέτησης από το ‘όχημα που βρίσκεται σε λάθος ρεύμα’ και να τροφοδοτούνται  στην ‘αλυσίδα προειδοποιήσεων’. Επομένως, οι πληροφορίες διατίθενται για όλους τους χρήστες των δρόμων μέσα σε λίγα μόλις λεπτά.

 Οδήγηση σε λάθος ρεύμα:

τρία επίπεδα παρέχουν άμεσες πληροφορίες.
Στόχος αυτού του συστήματος υποστήριξης είναι πρώτο και κύριο να αποτρέψει τους οδηγούς να οδηγούν σε λάθος ρεύμα κυκλοφορίας. Το σύστημα χρησιμοποιεί δεδομένα πλοήγησης – που θα μπορούσαν θεωρητικά να συμπληρώνονται και από την οδική σήμανση – για να αναγνωριστεί η περίπτωση στην οποία ο οδηγός ενδεχομένως ακολουθήσει λάθος ρεύμα κυκλοφορίας. Ο οδηγός προειδοποιείται για τον πιθανό κίνδυνο με ακουστικά και οπτικά σήματα στο ταμπλό ή στην οθόνη Head-up Display.

Ωστόσο, αν ο οδηγός συνεχίζει να βρίσκεται στον αυτοκινητόδρομο ή σε ένα μονόδρομο σε λάθος ρεύμα, η κύρια προτεραιότητα είναι να προειδοποιήσει τους άλλους χρήστες του δρόμου – και εκεί ενεργοποιείται το σύστημα επικοινωνίας Car2X. Στο ερευνητικό πρόγραμμα, ο οδηγός που έρχεται από αντίθετο ρεύμα μπορεί να επισημαίνεται με τη βοήθεια του χάρτη στην οθόνη πλοήγησης. Τα τμήματα του δρόμου στα οποία ο παραβάτης κινείται τη συγκεκριμένη στιγμή επισημαίνονται, ενώ το σύστημα συμπληρώνει τα δεδομένα από το σύστημα πλοήγησης, με τη θέση, την κατεύθυνση και την ταχύτητα του οδηγού που μπήκε στο αντίθετο ρεύμα. Οι πληροφορίες αυτές μπορούν να απεικονίζονται επίσης στην οθόνη Head-up Display σε τακτικά διαστήματα – και για όση ώρα ο οδηγός παραμένει στη λάθος πλευρά του δρόμου. Ακουστικές προειδοποιήσεις βοηθούν επίσης σε μία κρίσιμη κατάσταση. Η συχνότητα των ακουστικών και οπτικών προειδοποιήσεων κλιμακώνεται σε τρία επίπεδα – από την προειδοποίηση ‘οδηγός σε λάθος ρεύμα κυκλοφορίας στην περιοχή’ μέχρι ‘οδηγός σε λάθος ρεύμα κυκλοφορίας ακριβώς μπροστά’.

Οι ολοκληρωμένες επικοινωνίες αυξάνουν την ασφάλεια.


Οι πληροφορίες για τον οδηγό στο αντίθετο ρεύμα μεταδίδονται σε δύο κανάλια επικοινωνίας. Γρήγορο, αλλά με μία τρέχουσα μέγιστη εμβέλεια 600 m, το κανάλι επικοινωνίας μεταξύ οχημάτων (Car2Car), χρησιμοποιείται για αναγνώριση των οχημάτων στην άμεση περιοχή.
Εν τω μεταξύ, ο ρόλος του καναλιού επικοινωνιών υποδομής/οχήματος  (Car2Infrastructure), είναι να μεταφέρει τις πληροφορίες σε άλλα οχήματα στην ευρύτερη περιοχή. Το όχημα που οδηγείται στο αντίθετο ρεύμα αποστέλλει τη θέση του σε ένα κέντρο εξυπηρέτησης, το οποίο στη συνέχεια περνά αυτή την προειδοποίηση σε όλα τα άλλα. Το κέντρο εξυπηρέτησης μπορεί να κοινοποιήσει άμεσα αυτά τα δεδομένα στην αστυνομία και τα μέσα ενημέρωσης. Και αυτό θα μειώσει το χρόνο στον οποίο οι άλλοι χρήστες του δρόμου θα δουν τον οδηγό που κινείται σε λάθος ρεύμα – ή έστω θα τον αναγνωρίσουν – κατά μερικά πολύτιμα λεπτά. Ένα απλό αυτοκίνητο εφοδιασμένο με αυτή την τεχνολογία μειώνει την ‘αλυσίδα προειδοποιήσεων’ και οι πληροφορίες που μεταδίδονται ωφελούν όλους τους οδηγούς, είτε τη λαμβάνουν μέσω συστήματος επικοινωνίας μεταξύ οχημάτων ή μέσω δελτίων οδικής κυκλοφορίας στο ραδιόφωνο.

Return to category
 
Τελευταία άρθρα