fe-mail.gr

Fe-mail.gr

 

Ελλάδα - Κόσμος

Jim Henson: Η ιδιοφυία με τις κούκλες

14 Απριλίου 2008 | 01:48 π.μ.

...από τη " Lili

 Πολλές φορές σε παρέες πιάνουμε κουβέντα για τους παιδικούς μας ήρωες, την Πίπι, την Μαγια, τα χελονονιντζάκια, και ασχέτως με την ηλικία και τα διαφορετικά μας γούστα, πάντα η κουβέντα καταλήγει στο  Muppet Show. Οι κούκλες του Τζιμ Χένσον μεγάλωσαν γενιές σε όλο τον κόσμο και ήταν ένα πρόγραμμα που μπορούσε να παρακολουθήσει ο γονιός μαζί με τα παιδιά του.


Το Sesame street δίδαξε σε εκατομμύρια παιδιά να διαβάζουν, και το Μάπετ Σόου αποτέλεσε ένα παγκόσμιο φαινόμενο, ένδειξη της ιδιοφυΐας του δημιουργού τους, Jim Henson. Με αφορμή την επέτειο του θανάτου του που πλησιάζει, εκθέτουμε λίγα άγνωστα αλλά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για τον άνθρωπο πίσω από την τσόχα.

JIM HENSON

Η πρώτη γνωριμία

Ένα χειμωνιάτικο απόγευμα στην πόλη του Μπέργκεν στην Ολλανδία, και ενώ έπαιζα στο δωμάτιο μου-σοφίτα ενώ έξω χιόνιζε, με φώναξε η μητέρα μου να κατέβω να δω κάτι στην τηλεόραση.

 Ήταν σπάνιες οι φορές που το μαγικό κουτί άνοιγε, ειδικά απογεύματα που την άλλη μέρα είχα σχολείο, έτσι κατέβηκα τα σκαλιά 4 -4 για να αντικρίσω μόλις μπήκα στο σαλόνι, ένα πολύχρωμο φανταστικό  θέαμα.
Στη μέση της οθόνης, δυο μαριονέτες με στρογγυλό στόμα σαν σωλήνες και μεγάλα γουρλωτά μάτια τραγουδούσαν μια εύκολη «μελωδία» και  ένα τριχωτό ροζ πλάσμα με γυαλιά, τις διέκοπτε με μια χαρακτηριστική φράση.
«Μανά- Μανά».
Μόλις είχα συστηθεί με τον θαυμαστό κόσμο του Jim Henson και το  Μάπετ σόου.


Ένα παγκόσμιο φαινόμενο
Το Μάπετ σόου έπαιζε τελικά και στην Ελλάδα, και στην Γαλλία, και σε όλες τις χώρες που ταξίδεψα μετά,  και ήταν ένα παρήγορο οικείο θέαμα ανάμεσα σε διαφορετικές κουλτούρες συνήθειες και σχολεία. Το παρακολουθούσαν 109 χώρες δημιουργώντας πονοκέφαλο στους αμερικανούς υπεύθυνους καναλιού που είχαν αρχικά απορρίψει την ιδέα, αναγκάζοντας τον Henson να πάρει μια δύσκολη αλλά σωστή απόφαση. Να διακόψει τις εμφανίσεις του στο Broadway με τις μαριονέτες του και να μετακομίσει στο Λονδίνο όπου  βρέθηκε χρηματοδότης για την ιδέα του.

Ο Jim Henson είχε από την αρχή μεγάλα όνειρα. Το 1970 δημιουργεί το Sesame street ίσως την πιο πετυχημένη παιδική σειρά όλων των εποχών .

 

Όμως o Henson ήθελε  και το ενήλικο κοινό και   προσπάθησε να συνεργαστεί  το 1975 με τους συγγραφείς του Saturday night live, όχι όμως χωρίς προβλήματα. Ένας από αυτούς μάλιστα είχε πει  χαρακτηριστικά  και περιφρονητικά: « Δεν γράφω για τσόχα».
Παρ' αυτά, γυριστήκανε 11 επεισόδια του SNL, με γκεστ τις κούκλες του.
Ο δρόμος είχε ανοιχτεί. 

Σε λίγο καιρό, θα είχε εκείνος γκεστ όλους τους διάσημους ηθοποιούς, τραγουδιστές και προσωπικότητες στο δικό του σόου, από τον Alice cooper, και τον Steve martin έως και τον George burns και την Ethel merman.
« Όλοι ήθελαν να συμμετάσχουν στο Muppet show” έλεγε χαρακτηριστικά στο ντοκιμαντέρ Of Muppets and men. “Μερικοί μάλιστα χωρίς χρήματα…Δεν ήταν ότι πιο εύκολο να χορέψεις ή να τραγουδήσεις με  τα Μάπετ, υπήρχαν τεχνικές που τους δυσκολεύανε, αλλά κανένας δεν διαμαρτυρότανε, όλοι ήταν ενθουσιασμένοι με το σόου»

Μια μικρή αυτοκρατορία

To 1981 o Henson έβγαλε το Muppet show στην σύνταξη και επικεντρώθηκε στις ταινίες μεγάλου μήκους όπως the Dark Crystal το οποίο συνέγραψε ο Frank Oz,
«Τα Μάπετ στο Μανχάταν» τα οποία ήταν επιτυχία, και το Labyrinth με τον David bowie το οποίο «βγήκε»στους κινηματογράφους το 1986. Δυστυχώς,  η χρονιά αυτή δεν ήταν καλή για τον Henson, ο οποίος είδε το κοινό να διαφωνεί με τους κριτικούς και την ταινία να «πατώνει» ενώ ταυτόχρονα χώρισε με την επί 25 χρόνια σύζυγό του.
Η Jane Henson εξηγούσε τότε, ότι  ήταν τόσο απασχολημένος με την εταιρεία και το εργαστήριο που η ίδια και τα πέντε παιδιά τους, δεν τον έβλεπαν καθόλου, γεγονός που επιβεβαίωσαν και τα ίδια σε συνέντευξη τους.
« Όλοι στραφήκαμε στις μαριονέτες και στην οικογενειακή επιχείρηση, γιατι ήταν ο μόνος τρόπος να τον βλέπουμε» έλεγε χαρακτηριστικά ο γιος του Brian.
 
Το 1989 ο Henson διαπραγματεύτηκε την πώληση του Muppet show στην Disney, ελπίζοντας ότι απαλλαγμένος από τις διοικητικές αποφάσεις, θα είχε περισσότερο χρόνο για δημιουργικότητα. Η πώληση ολοκληρώθηκε το 2004, και η Jim Henson company κράτησε το Sesame street, το Fraggle rock και τις ταινίες μεγάλου μήκους. Μόνο που η ο Jim δεν ήταν εκεί για να υπογράψει , αλλά τα 3 από τα 5 του παιδιά, πρόεδροι του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας και κληρονόμοι της περιουσίας του.

My kind of man

Στις 16 Μάιου του 1990, o Jim Henson πέθανε αιφνίδια από πνευμονία. Την προηγούμενη μέρα η σε διάσταση σύζυγος του τον έπεισε να μπει στο νοσοκομείο γιατι η «γρίπη» που τον ταλαιπωρούσε εδώ και αρκετές μέρες, είχε πάρει άσχημη τροπή. 

Ο καλλιτεχνικός κόσμος συγκλονίστηκε και παρευρέθη και στις δυο κηδείες που έγιναν. Μια στο Λονδίνο και μια στην Νέα Υόρκη.
Ο Henson είχε ζητήσει να μην φοράει κανείς μαύρα και να παίζει στο βάθος μια jazz μπάντα το “When the saints go Marching in”.
O Harry Belafonte τραγούδησε ενώ όλοι οι παρευρισκόμενοι είχαν πολύχρωμες πεταλούδες σε βέργες, ίδιες με αυτές που είχε επινοήσει για να κουνάει τα χέρια του Κέρμιτ και της Miss piggy.

Το μεγάλο κίτρινο πουλί από το Sesame street τραγούδησε το πιο γνωστό τραγούδι του Κέρμιτ “Ιts not easy being green”.
Όλοι οι «χαρακτήρες» ζωντάνεψαν όταν ο ένας μετά τον άλλον οι συνεργάτες του τραγούδησαν σε χορωδία, το τραγούδι «just one person» εμπνέοντας τον σεναριογράφο Reckland Curtis να γράψει μια παρόμοια σκηνή γάμου  για το Love actually.
 
Σαν παιδιά, γνωρίσαμε τον Κέρμιτ, τον σουηδό σεφ, και τους αγαπήσαμε με όλη μας την καρδιά γιατι ενσαρκώνανε την ύψιστη παιδική φαντασίωση…Μια κούκλα που μιλάει, που είναι φίλη μας, που μας κρατάει συντροφιά. Μεγαλώνοντας κοιτάξαμε πίσω από την κούκλα και αυτό που είδαμε δεν μας απογοήτευσε, ούτε μας προσγείωσε. Είδαμε έναν άνθρωπο, ναι, και ίσως να χάθηκε λίγο η μαγεία, αλλά έναν άνθρωπο δημιουργικό, ονειροπόλο, με την ίδια ευγένεια ψυχής που είχαν οι χαρακτήρες του και την ίδια παιδικότητα. Tο «φως» μέσα από την τσόχα που έδινε πραγματική ζωή.

Κατέβασα από την βιβλιοθήκη 8 βιντεοκασέτες, όσα επεισόδια του Μάπετ σόου πρόλαβα να γράψω από την τηλεόραση πριν πολλά χρόνια και έβαλα την πρώτη στο βίντεο.


Its time to play the music…”

Ο Γκόνζο φύσηξε την καραμούζα του δίνοντας το εναρκτήριο έναυσμα και γω πήρα αγκαλιά το μαξιλάρι, ενώ άνοιγα μια σακούλα ποπ κόρν. Οι γέροι από ψηλά αρχίσανε να «θάβουνε» και ο Κέρμιτ άρχισε να τινάζει τα μικρά χεράκια του παρουσιάζοντας το πρώτα νούμερο.
Κάποτε, τα ίδια επεισόδια, θα τα δει το παιδί μου. Ίσως να μην ξέρει ως τότε τους μίσους «ανθρώπινους» χαρακτήρες  που θα περάσουν μπροστά από τα μάτια του, αλλά θα ευχαριστηθεί τις ιστορίες και ίσως, αν θέλει, να του γνωρίσω τους δικούς μου χολιγουντιανούς ήρωες
Από σύμπτωση, το πρώτο νούμερο ήταν το «μανά-μανά» και χαμογέλασα από ευχαρίστηση και νοσταλγία.

Μερικοί άνθρωποι, μπορούν να μας ταξιδέψουν αυτόματα μέσα στο χρόνο και γι αυτό, δεν θα πεθάνουν ποτέ

Trivia

• Το καλλιτεχνικό εργαστήριο συνεχίζει  τις δραστηριότητες του σε ταινίες όπως το Hitchhikers guide to the galaxy, με προέδρους και σε θέσεις κλειδιά τα παιδιά του Henson. O Steve Whitmore συνέχισε την σχεδόν αδύνατη αποστολή: να δίνει ζωή με την φωνή του, στον Kermit και τον Ernie.
• Χαρακτηριστικά καρμική σχέση ήταν αυτή του Henson, με τον Frank Oz. To δεξί του χέρι, ο συνεργάτης του, o Bert στον Ernie του , η Miss piggy στον Kermit του. Ο Frank Oz  ήταν επίσης  O Fozzie, αλλά και ο Yoda σε όλες τις ταινίες του πολέμου των άστρων . Ο Οζ ήταν ο εμπνευστής για την περίεργη ομιλία του πλάσματος, που ήταν φυσικά δημιούργημα  της Jim Henson workshop. Ο George Lucas είχε τόσο ενθουσιαστεί από την ερμηνεία του Oζ που ξεκίνησε διαφημιστική καμπανιά για να του εξασφαλίσει  μια υποψηφιότητα για Όσκαρ. O frank Οz, σκηνοθέτησε μεταξύ άλλων το μικρό μαγαζάκι του τρόμου, το In & out με τον Kevin Kline και το αποτυχημένο Stepford wives μεταξύ άλλων.
•  O Frank Oz αναφέρει τον Jim Henson σε κάθε ταινία που σκηνοθετεί, σαν φόρος τιμής.
• Ο Μάρλον Μπράντο στο σετ της ταινίας “the Score” δημιουργούσε πολλά προβλήματα αναγκάζοντας τον De Niro να παίζει τον ρόλο του ενδιαμέσου μεταξύ του και του frank Oz. Η ατάκα του : “ Πάω στοίχημα ότι θα ήθελες να μου βάλεις χέρι σαν την Μiss piggy και να με κανείς ότι θες» έμεινε στην Χολιγουντιανή ιστορία.
• Ο Jim Henson είναι ο μόνος καλλιτέχνης που έχει το όνομα του αλλά και το όνομα του χαρακτήρα που υποδυόταν (Kermit) στο αστέρι του στο Boardwalk of fame. O μοναδικός άλλος που έχει αυτήν την τιμή είναι ο Mel Blanc, η φωνή πίσω από όλους τους χαρακτήρες των Looney tunes, αλλά πιο γνωστός ως Bugs bunny.
• Ο Henson και η Jane δεν πήραν ποτέ διαζύγιο.
• Ο Kermit ήταν το alter ego του Henson, οι συνεργάτες του έλεγα ότι αν δεν του άρεσε κάτι, έκανε εκείνο το χαρακτηριστικό «χμμ». Ο ίδιος έλεγε ότι ο Κέρμιτ  έλεγε για λογαριασμό του όλα όσα κρατούσε μέσα του.

Ο Henson ήταν και η φωνή του manah manah. Δεν είχε όμως τον τελευταίο λόγο όπως η μαριονέτα του. Η είχε;


Return to category
 
Τελευταία άρθρα