fe-mail.gr

Fe-mail.gr

 

Άσκηση και υγεία

12 Φεβρουαρίου 2010 | 09:56 π.μ.

 Γράφει η Αναστασία  Μοσχοβάκη (Ειδική Παθολόγος)

Η άσκηση είναι πολύ σημαντική για την υγεία. Σύμφωνα με ιατρικές μελέτες, η καθιστική ζωή συνδέεται με αυξημένα εμφράγματα, εγκεφαλικά επεισόδια, αυξημένη πίεση αίματος, εκκολπώματα εντέρου, οστεοπόρωση, αυξημένη χοληστερόλη και τριγλυκερίδια αίματος, ψυχιατρικά σύνδρομα, αϋπνία, ορισμένα καρκινώματα, μυοσκελετικά σύνδρομα.

 

Τα άτομα που ασκούνται συστηματικά ζουν περισσότερα χρόνια, διατηρούνται σε καλύτερη φυσική κατάσταση και παρουσιάζουν μικρότερη επίπτωση δυσλειτουργιών όπως στυτικής δυσλειτουργίας, πτώσης ενέργειας, διαταραχών ύπνου.

Στα πλαίσια μιας σωστής διατροφής, η σωστή συστηματική άσκηση  αυξάνει την αντίσταση του σώματος  έναντι των λοιμώξεων, κατά την διάρκεια του χειμώνα.

Σε αρκετές περιπτώσεις κινητοποιεί αμυντικές εφεδρείες σε ολόκληρο το σώμα με αποτέλεσμα την μείωση της δοσολογίας φαρμάκων ή την πλήρη απεξάρτηση από το φάρμακο σε χρόνιες παθήσεις όπως ο διαβήτης, η υπέρταση, η υπερχοληστερολαιμία.

Η άσκηση μπορεί να μην είναι οργανωμένη άσκηση, αλλά γρήγορο περπάτημα ημερησίως.

Η κίνηση μπορεί να είναι ενταγμένη στο πρόγραμμα της καθημερινότητας με απλές τροποποιήσεις καθημερινής συμπεριφοράς, όπως η χρήση σκάλας  αντί του ανελκυστήρα, το καθημερινό γρήγορο βάδισμα.

Σε σπάνιες περιπτώσεις ωστόσο η άσκηση μπορεί να πυροδοτήσει σοβαρά προβλήματα, όπως καρδιακά επεισόδια, μυοσκελετικά προβλήματαα, ασθματική κρίση, κακώσεις .

Ποιοι είναι οι κανόνες που πρέπει να τηρούνται για την αποφυγή ανάλογων περιστατικών:

·        Πριν την ένταξη σε πρόγραμμα άσκησης πρέπει απαραιτήτως να προηγείται σοβαρή ιατρική εξέταση, κατά την οποία αξιολογείται η ικανότητα άσκησης, ο βαθμός έντασης που μπορεί να έχει ένα πρόγραμμα άσκησης και η περιοδικότητα της ιατρικής παρακολούθησης.

·        Η σωματική άσκηση πρέπει να είναι συστηματική.Τα άτομα που κάνουν καθιστική ζωή, καλό είναι να εντάσσονται βαθμιαία και όχι απότομα σε συστηματικά προγράμματα άσκησης.

·         Συνιστάται σταδιακή και όχι απότομη αύξηση της έντασης του προγράμματος, εφαρμογή ασκήσεων stretching στο πρόγραμμα και σταδίων προθέρμανσης και αποθεραπείας πριν και μετά το κύριο πρόγραμμα άσκησης, κάτω από την καθοδήγηση εξειδικευμένου γυμναστή.

·        Ο αθλούμενος πρέπει να φροντίσει για καλά αθλητικά υποδήματα και να αυξήσει και την διάρκεια του καθημερινού βαδίσματος.

·        Ο αθλούμενος δεν πρέπει να  καπνίζει, για να μπορεί ο πνεύμονας να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες για οξυγόνο. Πρέπει να αποφεύγει τις  αλλαγές θερμοκρασίας, ιδρωμένος και τα ρεύματα.

·        Όχι  άσκηση αμέσως μετά το φαγητό αλλά τουλάχιστον τρεις ώρες μετά το γεύμα.

·        Όχι  στην άρση μεγάλων βαρών. Αιφνίδια άρση βάρους και η εφαρμογή ασκήσεων εδάφους χωρίς προθέρμανση και άριστη προετοιμασία, ενδέχεται να οδηγήσει σε μυϊκούς σπασμούς, διαστρέμματα, κήλες σπλάγχνων.

·        Ο υγιής αθλούμενος καλό είναι να κάνει σωστή διατροφή που να περιλαμβάνει καθημερινώς φρούτα, λαχανικά, σύνθετους υδατάνθρακες (π.χ. όσπρια, μαύρο ψωμί), φρέσκο λάδι, γαλακτοκομικά προϊόντα και να αποφεύγει την κατάχρηση πρωτεΐνης, λιπαρών ιδιαίτερα κορεσμένων, γλυκαντικών ουσιών και τυποποιημένων προϊόντων (κενές θερμίδες).

Το ψάρι και το άπαχο κρέας εφοδιάζουν το σώμα με υψηλής ποιότητας πρωτεΐνη και πρέπει να είναι συστατικά μιας σωστής ισορροπημένης διατροφής. Σπάνια είναι απαραίτητα ορισμένα συμπληρώματα διατροφής που πρέπει πάντα να χορηγούνται κάτω από ιατρική παρακολούθηση.

Στην περίπτωση πασχόντων από χρόνια νοσήματα, απαιτείται εφαρμογή ειδικών ενδεικνυόμενων διατροφικών προγραμμάτων ανάλογα με το είδος της χρόνιας πάθησης.

·        Ο αθλούμενος πρέπει να πίνει αρκετό νερό υψηλής ποιότητας.

·        Δεν πρέπει να λαμβάνονται αμφιβόλου προελεύσεως συμπληρώματα διατροφής και πρωτεΐνες τα οποία θεωρούνται τονωτικά και δυναμωτικά.

·        Συνιστάται μείωση της έντασης των προγραμμάτων ή αποφυγή άσκησης κατά την διάρκεια λοιμώξεων.

Η κλινική εμπειρία και η επαφή με τους ασθενείς αναδεικνύει καθημερινώς ότι σπανίως τηρούνται οι παραπάνω κανόνες από το κοινό στην πράξη. Επίσης συχνά επικρατεί η λάθος αντίληψη ότι η άσκηση πρέπει να είναι απαραίτητα οργανωμένη.

Άλλες φορές το κοινό νομίζει ότι επαγγελματικές ή ψυχαγωγικές δραστηριότητες που περιλαμβάνουν πολύωρη ορθοστασία ή χρήση spa είναι άθληση.

Ενθυμούμαι χαρακτηριστικά κάποιο διαβητικό ο οποίος την πρώτη φορά που με επισκέφθηκε στο ιατρείο νόμιζε ότι δεν χρειάζεται συμπληρωματική άσκηση διότι εργάζονταν πολλές ώρες όρθιος στο κατάστημά του και έκανε υδρομασάζ στο σπίτι.

H σωστή  άθληση περιλαμβάνει δραστηριότητες που προκαλούν μετατόπιση του κέντρου βάρους του σώματος και επιτάχυνση της αναπνοής και του σφυγμού.

Η ορθοστασία που χαρακτηρίζει την άσκηση ορισμένων επαγγελμάτων, μπορεί να είναι κουραστική αλλά δεν είναι άθληση. Η ορθοστασία μάλιστα επιβαρύνει ιδιαίτερα το κυκλοφορικό σύστημα και τους μύες.

 
 

 

 

 

icon Προσθήκη Σχόλιου

Άσκηση και υγεία


Παρακαλούμε συμπληρώστε τα πεδία που σημειώνονται με *

Τίτλος:*


E-mail:
Θα χρησιμοποιήσουμε το email σας για να σας ενημερώσουμε για ενδεχόμενες απαντήσεις στα σχόλια σας.


Σχόλιο:*


This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)

Γράψτε τους 3 χαρακτήρες που βλέπετε στο πλαίσιο.




Return to category

Σχόλια

Attention Παρακαλούμε τα σχόλια σας να είναι κόσμια και να μην περιέχουν υβριστικό περιεχόμενο.

 
Τελευταία άρθρα